Прочетен: 1295 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 12.02.2019 10:40
Интересно ми е също така да намирам доказателства, че „особеностите“ на държавното ни устройство са същите, като тамошните (а не са привнесени след освобождението от Русия). Това последното е феноменално описано в романа на Митхат Джемал Кунтай „Три Истанбула“ (1938 г.). Все се канех да напиша за него, но така и не се организирах. Обаче го препоръчвам горещо.
А сега за последното ми „турско“ четиво, което подхванах, с надеждата да науча нещо за възникването на Османската империя. И не се излъгах. Поне не много... Или не съвсем...
При разговор с една книжарка, тя уточни книгата така: „А, онази любовната ли?“. Е, ако я презентира по този начин, по който, впрочем, и корицата,
ще създаде много разочарования. Любов в романа има толкова, колкото в „Терминатор 1“,добре,може би малко отгоре, но пак няма да се събере на повече от една страница: като малък Осман Я видял и се влюбил, после пак Я видял веднъж, и после баща Й директно му заяви, че ще се женят. И се ожениха. Това всичкото – между изключително подробни описания на правенето на лък и на видовете лъкове, оцеляване в горите,висене на ръждиви куки, забити в бута му, битки, в които никакви рани, счупени ребра, крака не могат да попречат на терминатора Осман да побеждава – сам и с шепа верни другари. Племето му, състоящо се от десетина юрти, било толкова притеснявано данъчно от византийци и монголи, че се раздразнило и решило да приключи с мъките, като завземе половината Европа. Което вероятно ще видим следващите томове. Ако си ги купим.
Понеже от коментар във ФБ разбрах, че някои ме подозират в копнеж по "типичната турска мелодрама", да го кажа в пряк текст: много плосък търговски трик - да напишеш на корицата с големи, с най-големи букви "ЛЮБОВ", а вътре да няма и четвърт процент от нея.
А сега ето няколко весели мостри по същество.
Какво, мислите, правят, двамата бойци-богатири, докато водят следния диалог:
Седят на маса?
Седят в каруца?
Яздят редом кон по прашния анадолски път?
НЕ!
Тичат те с все сили, а на "200-300 метра отзад" ги гонят РИЦАРИ НА КОНЕ И С РОТВАЙЛЕРИ. Нищо. Имат време да похортуват. И да приложат план за заблуждаване на преследвачите. Идеята им идва, когато виждат край пътя катерица.
Някой някога ловил ли е катерица? А връзвал ли е за нея нещо, кавото и да е, дори не ръкав, откъснат от дрехата на другаря му? И за колко време успя да го направи: хващането - късането - връзването? Нали не сме забравили, че рицарите препускат на коне и са на 200-300 метра в началото да упражнението с катерицата. Ротвайлерите - и те. Впрочем, не препоръчвам на интересуващите се от породата, да черпят информация от тук.
Втора загадка. С какво се занимава мъжът, чиито действия са описани по-долу?
Лежи на поляна и крои планове да победи врага?
Лежи на поляна и крои планове да завземе престола, ако може така да се нарече юртата на владетеля на бейлика.
Ми не.
Участва в пехливански борби, намазан е с олио и лежи под двестакилограмовия си съперник. това ми напомня някои хумористични анимационни филмчета.
Непременно трябва да спомена онези мечове "две педи широки и метър и половина дълги", дето не представлявали никакъв проблем дори за мъкнещите десетки килограми броня рицари, камо ли за леко облечените кайъни/тюрки/турци, които, като истински екшън герои, ги отнемат, убиват с тях вече бившите им собственици и произнасят, естествено!, нещо хитро в стил "Казвал съм ти аз, че не ги разбираш тия работи!". Само да помогна малко на визуализацията: две педи са почти половин метър.
Имаше и няколко истории с мятане на стрели - разбира се, много по-далеч от конкурентите. Обаче не мога да кажа каква беше дължината на рекордите. Имаше едни гадни задачи за превръщане на нещо в нещо? Книгата вече не ми е под ръка, а и се съмнявам, че ще намеря точно онази мярка за дължина в онлайн конверторите. На мен Осман, строго погледнато, не ми е никакъв (да не задълбаваме в "общото" ни минало), така че не се напрягам от представянето му като средновековен Рамбо. Много ясно, че когато се наложи, ще метне стрелата два пъти по-далеч, отколкото го е направил предния път (когато му се получи от последния възможен опит и без да му е извадено рамото).
Освен преобладаващия екшън, абсолютно идентичен с този от холивудските продукции и описан до най-малките подробности, можем да срещнем и цели страници мъдрост:
Звучи общочовешко.
Само че това е един от малкото случаи, когато пише "цивилизация" и "човек на думата", а не "мюсюлманин" и пише "варвавство", а не "рицари" и "християни". С описанието на лицемерното разминаване между рицарските идеали и походи мога да се съглася без други забележки, освен тази, че се среща доста начесто в книгата. Нещо обаче ме кара да се съмнявам в съвършената кристална нравствена чистота на исляма. Не знам защо.
Та така. Осман, който в този том още не е станал Първи, ми се вижда нещо средно между Крали Марко, Шварценегер и някакъв много кофти вариант на Джеки Чан. Не смея да включа в аналогиите Чък Норис, по разбираеми причини.
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. tota
13. zaw12929
14. stela50
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. bojil
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. getmans1