Постинг
20.08.2012 12:39 -
Челници в обмяната на опит
Обожавам, когато започнат да ми сравняват наши цени и правила с подобни из Европа. Някои по-умни сравняващи се сещат да споменат и разликата в стандартите на живот. И до там. Обаче има и едни такива неща като народопсихология. Пък в случая с паркирането съм сигурна, че има и някои подробности в областта на архитектурата и градоустройството, които също следва да се имат предвид при сравненията. Също ме интересува и какъв е статусът на обитателите на центровете из европейските столици. И не чувам никой да ме осведомява КЪДЕ си държат западноевропейците колите в крайна сметка, щом не си ги държат в центъра на града (където живеят). Как се решават проблемите с кражбите на коли и повреждането им (пукане на гуми, чупене на чистачки, драскане на боя). Има ли ги изобщо тези явления там? Такива ми ти работи с приемането на западноевропейския опит.
1.
анонимен -
нЕкои отговори на поставените от вас въпроси
20.08.2012 16:01
20.08.2012 16:01
Виж сега.
Аз съчувствам на борещите се и същевременно мога да ти дам малко информация по поставените от теб въпроси. От първа ръка.
В Париж живущите паркират близо до дома си срещу карта за местноживеещ (безплатна) и 0.65 евро на ден или 3.25 евро за седмица, които се плащат на автоматите за плащане на паркинг, стърчащи навсякъде по улиците. Повече от 7 поредни дни нямат право да оставят колата си паркирана. За получаване на картата общината иска да ѝ пратиш 1) фотокопие на талона на колата, от който става ясно, че ти си собственик и колата е регистрирана на парижкия ти адрес, и 2) фотокопие от последното ти съобщение за данък за жилището, за да види, че не си фирма. Плюс се попълва формуляр, който теглиш онлайн, и пращаш и него заедно с 1) и 2). До 10 дена ти пращат картата. Ако идеш на място да ги занесеш - издават ти я веднага. Има срок на действие 3 години, после се подновява.
Колите хората си ги държат или в гаражи (ако си имат, ако не - наемат място, но е скъпо), или извън Париж, ако имат някакво такова място извън Париж. За драски и шарки по улицата плаща застраховката, която, разбира се, ти преди това си платил :)).
Брюксел - сходна система. Всяка община ти издава карта на живущ в нея, срещу която можеш да си паркираш колата в строго определен за теб периметър, стига да намериш там места, разбира се. Цената е учудващо различна в различните общини в града, така че както дойде. Например в общината, в която живя покорната ти слуга, тя е за 1 година: 30 евро за първа кола в домакинството, 50 за втора, 100 за трета. За да ти я издадат, искат фотокопия от лична карта и от талона на колата. Може и по електронен път, разбира се :). И тук никой не поема абсолютно никаква отговорност за нанесени щети по колата, докато е била паркирана - има си застраховка за тази работа (чиито цени, впрочем, са чудовищни). Освен това нямаш никакъв шанс да си оставиш колата кротко паркирана години наред, защото често - всъщност постоянно - налагат временни забрани за паркиране.
цитирайАз съчувствам на борещите се и същевременно мога да ти дам малко информация по поставените от теб въпроси. От първа ръка.
В Париж живущите паркират близо до дома си срещу карта за местноживеещ (безплатна) и 0.65 евро на ден или 3.25 евро за седмица, които се плащат на автоматите за плащане на паркинг, стърчащи навсякъде по улиците. Повече от 7 поредни дни нямат право да оставят колата си паркирана. За получаване на картата общината иска да ѝ пратиш 1) фотокопие на талона на колата, от който става ясно, че ти си собственик и колата е регистрирана на парижкия ти адрес, и 2) фотокопие от последното ти съобщение за данък за жилището, за да види, че не си фирма. Плюс се попълва формуляр, който теглиш онлайн, и пращаш и него заедно с 1) и 2). До 10 дена ти пращат картата. Ако идеш на място да ги занесеш - издават ти я веднага. Има срок на действие 3 години, после се подновява.
Колите хората си ги държат или в гаражи (ако си имат, ако не - наемат място, но е скъпо), или извън Париж, ако имат някакво такова място извън Париж. За драски и шарки по улицата плаща застраховката, която, разбира се, ти преди това си платил :)).
Брюксел - сходна система. Всяка община ти издава карта на живущ в нея, срещу която можеш да си паркираш колата в строго определен за теб периметър, стига да намериш там места, разбира се. Цената е учудващо различна в различните общини в града, така че както дойде. Например в общината, в която живя покорната ти слуга, тя е за 1 година: 30 евро за първа кола в домакинството, 50 за втора, 100 за трета. За да ти я издадат, искат фотокопия от лична карта и от талона на колата. Може и по електронен път, разбира се :). И тук никой не поема абсолютно никаква отговорност за нанесени щети по колата, докато е била паркирана - има си застраховка за тази работа (чиито цени, впрочем, са чудовищни). Освен това нямаш никакъв шанс да си оставиш колата кротко паркирана години наред, защото често - всъщност постоянно - налагат временни забрани за паркиране.
2.
анонимен -
нЕкои отговори - 2
20.08.2012 16:09
20.08.2012 16:09
Крадат коли навсякъде по света, и в Европа, както и у нас, защитата от това, естествено, е дело на давещия се. И в Брюксел въпросът с паркингите е сходен с този в Париж, макар че е 10-на пъти по-малък град - или си имаш гараж, или си купуваш/наемаш, или си правиш сметката.
От разказаното от мен мисля, можем да направим следните заключения:
- абе навсякъде си се плаща, няма такова нещо като безплатно паркиране по улиците на голям европейски град в 21 век;
- процедурата обаче е доста по-опростена и разумна (което е естествено);
- никой никъде не ти дава никакви гаранции за колата, колчем си я паркираш на общинско паркомясто :)) има си хас;
- идеята е градовете да са неудобни за коли, защото иначе се задушават и не е възможно да се живее в тях - искам да кажа, замръзват и нищо в тях не може да се движи. През 1987 г. Париж беше в пъти по-задръстен с коли, отколкото през 2012 г. Само мои лични наблюдения, естествено;
- колата е скъпо удоволствие: след като първо е била лукс, после - средство передвижения (с) О. Бендер, след това отново става лукс, но не поради собствената си цена, а поради неудобствата, които създава в градска среда и за средата, и за собственика си. Просто у нас тази еволюция позакъсня 40-50 години - колата стана общодостъпна твърде неотдавна и още не сме ѝ се наситили, затова има масово по 2-3-4 коли в семейство, пък макар и не винаги нови и лъскави. Е, това няма как да продължи, уви. Да, знам, че и мен ме засяга, както и всички други в София, по-късно и в други градове;
- следващата обозрима стъпка е да се въведат подобни платени карти за паркиране във ВСИЧКИ софийски общини, не само в идеалния център. Очаквам го до година-две :)
Ъмм, не знам дали бях полезна, но определено ми се щеше да :-).
цитирайОт разказаното от мен мисля, можем да направим следните заключения:
- абе навсякъде си се плаща, няма такова нещо като безплатно паркиране по улиците на голям европейски град в 21 век;
- процедурата обаче е доста по-опростена и разумна (което е естествено);
- никой никъде не ти дава никакви гаранции за колата, колчем си я паркираш на общинско паркомясто :)) има си хас;
- идеята е градовете да са неудобни за коли, защото иначе се задушават и не е възможно да се живее в тях - искам да кажа, замръзват и нищо в тях не може да се движи. През 1987 г. Париж беше в пъти по-задръстен с коли, отколкото през 2012 г. Само мои лични наблюдения, естествено;
- колата е скъпо удоволствие: след като първо е била лукс, после - средство передвижения (с) О. Бендер, след това отново става лукс, но не поради собствената си цена, а поради неудобствата, които създава в градска среда и за средата, и за собственика си. Просто у нас тази еволюция позакъсня 40-50 години - колата стана общодостъпна твърде неотдавна и още не сме ѝ се наситили, затова има масово по 2-3-4 коли в семейство, пък макар и не винаги нови и лъскави. Е, това няма как да продължи, уви. Да, знам, че и мен ме засяга, както и всички други в София, по-късно и в други градове;
- следващата обозрима стъпка е да се въведат подобни платени карти за паркиране във ВСИЧКИ софийски общини, не само в идеалния център. Очаквам го до година-две :)
Ъмм, не знам дали бях полезна, но определено ми се щеше да :-).
3.
анонимен -
Последно допълнение: на места в ...
20.08.2012 16:10
20.08.2012 16:10
Последно допълнение: на места в текста ми се явява мистериозният код ѝ - той означава ударено „и“.
цитирайно не ми се изясни
1. Къде все пак си държат колите живеещите в центъра (всички ли си имат гаражи в околните села?)
2. като всички си платят, как това ще разтовари улиците (според мен те се разтоварват от прииждащите, а не от "местни")
3. Каква е корелацията с градския транспорт?
И ми се струва, че взимаме пример само за по-високите такси и по-тъпите разпоредби (които доусъвършенстваме със собствената си тъпотия).
Колекционираме всички световни тъпотии, събираме ги на едно място, а при хората е май по-равномерно разпределена глупостта. Примерно - тъпотии с паркирането, но по-умни неща с градското водоснабдяване. Простотии с нещо си, но умнотии с парното. Или?...
В момента, както знаеш, защото знаеш, че нямам кола, съм в ужас изключително от наглостта и арогантната тъпота на СОС и СО.
цитирай1. Къде все пак си държат колите живеещите в центъра (всички ли си имат гаражи в околните села?)
2. като всички си платят, как това ще разтовари улиците (според мен те се разтоварват от прииждащите, а не от "местни")
3. Каква е корелацията с градския транспорт?
И ми се струва, че взимаме пример само за по-високите такси и по-тъпите разпоредби (които доусъвършенстваме със собствената си тъпотия).
Колекционираме всички световни тъпотии, събираме ги на едно място, а при хората е май по-равномерно разпределена глупостта. Примерно - тъпотии с паркирането, но по-умни неща с градското водоснабдяване. Простотии с нещо си, но умнотии с парното. Или?...
В момента, както знаеш, защото знаеш, че нямам кола, съм в ужас изключително от наглостта и арогантната тъпота на СОС и СО.
5.
анонимен -
ами...
20.08.2012 16:56
20.08.2012 16:56
1. който няма къде да си държи колата, не държи кола. Уви. Познавам лично такива хора, не си измислям.
2. самите гадни ограничения и плащане разубеждават 1) да държиш по няколко коли в семейство и 2) изобщо да си купуваш кола ей така, за гъзарията, а не че адски много ти трябва. Все пак у нас в момента май моделът е такъв: детенце стана на 18 - я да изкара един курс - ми да му вземем една колица, защото му се кара. Не за всички, разбира се, има си хас, но има такава тенденция, нали гледам съседите около нас тук.
Улиците биха се разтоварили от съчетаното разубеждаване да множим коли и да, от пришълци също.
Впрочем, ние автоматично се превръщаме в пришълци нейде другаде веднага щом запалим колата и излезем от паркомястото си :)).
3) е, да, в развитите общества такива мерки се вземат успоредно с осигуряването на много добре развит градски транспорт.
И напълно съм съгласна, че вземаме пример само за високи такси и тъпи разпоредби, които доизвисяваме и доотъпяваме.
Глупостта е разпределена - според мен, де - равномерно статистически. Не знам обаче дали това при нас е именно и само глупост :((.
Поздрави, прочее!
цитирай2. самите гадни ограничения и плащане разубеждават 1) да държиш по няколко коли в семейство и 2) изобщо да си купуваш кола ей така, за гъзарията, а не че адски много ти трябва. Все пак у нас в момента май моделът е такъв: детенце стана на 18 - я да изкара един курс - ми да му вземем една колица, защото му се кара. Не за всички, разбира се, има си хас, но има такава тенденция, нали гледам съседите около нас тук.
Улиците биха се разтоварили от съчетаното разубеждаване да множим коли и да, от пришълци също.
Впрочем, ние автоматично се превръщаме в пришълци нейде другаде веднага щом запалим колата и излезем от паркомястото си :)).
3) е, да, в развитите общества такива мерки се вземат успоредно с осигуряването на много добре развит градски транспорт.
И напълно съм съгласна, че вземаме пример само за високи такси и тъпи разпоредби, които доизвисяваме и доотъпяваме.
Глупостта е разпределена - според мен, де - равномерно статистически. Не знам обаче дали това при нас е именно и само глупост :((.
Поздрави, прочее!
освен че сме единомишленици.
цитирайМисля, че разлиата между европейските паркинги и случващото се тук е; в западна Европа е въпрос на политика, а в Бг е въпрос на бизнес.В защита на тезата си ще преведа само един пример.На запад първо мислят как да осигорят комфорта на автомобилите и автомобилистите,т.е. първо се създават местата за паркиране и след това се прилага и финансовата рамка.В Бургас ,примерно, първо направиха синя зона, а проектът за паркинга на площада пред църквата "Св.Св. Кирил и Методи" започна след това и все още не е приключил.Ето защо смятам че това е въпрос на политики в Западна Европа и въпрос на бизнес в БГ.
цитирайбих казала, че е въпрос на човещина и здрав разум. Не тук.
цитирайТърсене
Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
За този блог
Гласове: 1494