Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.12.2011 12:46 - Рекламен разпад на синтаксиса
Автор: kolchakova Категория: Други   
Прочетен: 7273 Коментари: 15 Гласове:
7

Последна промяна: 22.12.2011 13:45

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Въобще няма да говоря за съдържанието на рекламите. За безумните каки, които не мърдат от вкъщи без три литра Первол в дамската си чанта - влачат го по партита, модни ревюта и дискотеки и това не прави впечатление на никого. Нито за другите, които са същите, но се друсат с Ленор или Милка, а после им се привиждат валящи цветя и планини с лилави крави (апропо, не е изяснено, само на една лилава крава ли не й се удават смятането и игрите, или това ходи по цвета, или по кравите, за разлика от кокошките...)
Така че няма да говоря за глупостите, макар че не мога да се въздържа и да не покажа как правилно подредени изречения, произнесени с тържествен баритон могат да прозвучат като умни (с цел да не влияя на "смисъла" не съм слагала главни букви и препинателни знаци, а съм го подредила според интонационните паузи на четящия):

преди много лета един майстор в Добруджа посадил в двора си орех
господаря на времето
дебелата му сянка да пази земята
а бурите да спират в короната му
майсторът не бързал
чакал орехът да стане по-висок от къщата
а там, под навеса
синът му и до днес майстори наученото от баща си
добруджанска луканка Орехите
вкусът идва с времето
а орехите са си  все там и владеят времето.



Тук в главата ми започват да блъскат толкова много гневни въпроси, че почти не остава дума, която да не искам да зачукам като пирон в темето на създалия текста с крясъци: "Ккккакввво зннначччи тттоввва, бе?" Тоя майстор по садене на орехи ли е, на какво е? Защо орехът да е господар на времето? Има ли нужда земята да бъде пазена от дебела сянка и това с времето какво общо има? Или майсторът има нужда от дебела сянка? ЗА КЪДЕ не бързал майсторът? Орехова дървесина ли му трябва? Ако да - защо е посадил само един орех? А? За какво му е орехът да стане по-висок от къщата? Навесът какво общо има с цялата тази работа? Какво е научил толкова синът от баща си? И защо луканката е "Орехите", като орехът е само един??? Какво значи "вкусът идва с времето?" И тия орехи, дето бяха един, от Толкин ли идват, та владеят времето? Ехооо! Спрете да дрънкате глупости, че ви слушат децата.

Оф! Но, както казах, аз съм съвсем скромна, искам да говоря за най-прост синтаксис.

Добре де, първо ще кажа нещо за най-простата интонация.
Актриса с многодесетилетен опит, мисля, че е Емилия Радева, рекламира лепило за кастанети (с наклонени чертички означавам дължината на паузите):

Хрупкав хляб и ядки сочни /// и твърди плодове // обичам ги всичките, но ми беше трудно да ги ям.

Да приемем, че жената е възрастна, хванали са я, пуснали са я в студиото: "Прочети това там на телевизорчето и си отивай на топло", тя е изчела непознатия текст и наистина веднага си е тръгнала. Ама отстрани не я ли слушат? После никой ли не се интересува как му рекламират стоката? Или - как му се рекламира по телевизията?

Е, след като приказвах толкова много, изтощих се и сега ми остава само да пусна три "изречения", които следваха снощи почти едно след друго в рекламен блок около 20:15:

Сто години грижа за кожата за цял живот!

Номер едно в грижата за кожата против бръчки в България

Сваляш приложения в движение, които те чакат вкъщи.



Просто да подлудейеш. И никой да не ми говори за творчески похвати, метафори, актуализация на изказването, експресивност или каквото още пише там по учебниците. За синкретизъм на образа и текста... Ох, леле!

Или слушаш и полудяваш или (както правят повечето, въпреки многократно по-силния звук на рекламните блокове) спираш да слушаш. Само че тогава комуникативната функция на езика отива на кино. А когато го прави през 15 минути нещата силно загрубяват - до безвъзвратност. И това пак не се отнася само до синтаксиса. И до СЕМ не се отнася!



Тагове:   реклами,


Гласувай:
7



Следващ постинг
Предишен постинг

1. gocho52 - Хе хе хе...
22.12.2011 12:57
Усмихни се, де...
Толкова могат.
цитирай
2. kolchakova - Ми аз съм си усмихната
22.12.2011 13:02
През цялото време се смея, даже ме заглеждат по улиците напоследък и ме заобикалят отдалеч. Щото те всичките толкова могат.
цитирай
3. valsodar - Рекламите са строго насочени към ...
22.12.2011 13:34
Рекламите са строго насочени към аудиторията им - за малоумна аудитория се правят малоумни реклами, за да стигнат до съзнанието й.
цитирай
4. gocho52 - Малоумните ще си купят и без реклама...
22.12.2011 13:44
Кантар за ум няма открит.
цитирай
5. valsodar - Точно малоумните си правят избора ...
22.12.2011 13:58
Точно малоумните си правят избора за покупка, в следствие на рекламната си информираност.
Умните четат изписаното на опаковката, сравняват с други подобни продукти, преценяват и избират най-доброто за себе си, без да се влияят от препоръките на измислени в рекламите "асоциации" на педиатри, лекари и дерматолози. Такива в България просто няма, тексът е копиран от други страни, в които тя е излъчвана :)))
цитирай
6. martiniki - :)))))))))
23.12.2011 10:02
е, да ти имам търпение да изслушаш, че и да ги запишеш - направо ги прескачам, ако случайно съм пред тв-то

но ме развесели :))
цитирай
7. kolchakova - Все още вярвам,
23.12.2011 10:04
че думите имат значение.
цитирай
8. yotovava - Че то само това да е,
23.12.2011 11:06
една ЧИСТО твоя кампания.
Открай време се втълпяваше в малоумките, че няма изрази като ЧИСТО БЯЛ или ЧИСТО НОВ.
Но сега си имаме една ЧИСТО ТВОЯ кампания.
цитирай
9. lyubomircholakov - Някога "разпадът на синта...
23.12.2011 11:31
Някога "разпадът на синтаксиса" го наричаха "неграмотност". :-)))
цитирай
10. анонимен - Орехите и Толкин
23.12.2011 16:12
Признавам си, че единствената реклама достатъчно добра за да ме провокира е тази на уискито Jonnie Walker. Не знам дали има връзка между натурата на продукта и интелигентността да рекламиста, (та най-малоумните реклами са за женска козметика и дамски превръзки :-))) но според мен има поне малко нещо общо между рекламиста и таргет групата му. В жестокият и коварен свят на потребителската джунгла, те двамата са като две тъжни прасета, стоящи на двата близки баира, които не се виждат много ясно, но се надушват сравнително добре.
И да знаете - Добруджанската луканка Орехите се прави в Пловдив, а Брускети Марети - в Шумен, май. Овен това, като капак на цялата вселенска подлост - за повечето блондинки, после се оказва че не са никакви блондинки...
цитирай
11. martiniki - kolchakova
23.12.2011 17:14
имат за тези, които внимателно ги опитомяват;)

цитирай
12. анонимен - Бе за мен си е чист разпад на семан...
27.12.2011 22:58
Бе за мен си е чист разпад на семантиката, не само и не толкова на синтаксиса. Чета те и настръхвам от ужас. Добре че не гледам изобщо телевизия, не слушам радио и не чета вестници, освен в интернет. Този потрес, който ти изпитваш постоянно под оловния дъжд на рекламните послания, наистина е мъчителен.
Мисля, че въпросът е по-широк обаче. Не само рекламите. Цялата днешна словесност (или почти, хайде) е безумна, неграмотна, безсмислена и безпощадна. Хората вече не умеят да формулират ясно ясни мисли и послания. Не намират и за нужно. Фрагментарната мрежова култура не го изисква. Важното е да засипваш с послания, ако и да са безсъдържателни и тъпи. Все нещо от тях се закача някъде. А когато са достатъчно много, се получава ефект на натрупването и зомбито става и отива да купува.
цитирай
13. kolchakova - Цялата днешна словесност (или ...
28.12.2011 09:59
анонимен написа:

Цялата днешна словесност (или почти, хайде) е безумна, неграмотна, безсмислена и безпощадна. Хората вече не умеят да формулират ясно ясни мисли и послания.


Мчи нали и аз това казвам, де. Ама не умея да го формулирам ясно :)
За протокола да отбележа, че има много регистрирани случаи на перфектен синтаксис и пълна липса на семантика. Сега аз тук за семантиката не съм я изследвала, гледам само повърхностно - интонация и синтаксис.
От друга страна хората НЯМАТ ЯСНИ МИСЛИ И ПОСЛАНИЯ, а по някаква причина (по някоя от няколкото) от тях непрекъснато се очаква да формулират. Ми няма какво да формулирате, бе, хора, спрете се. Не е задължително непрекъснато да се ръсят мъдрости, анализи и прочее. Преди сто години ми показаха един японски йероглиф, който значел нещо си, което аз в случая ще посъкратя: "Ако нямаш какво да кажеш, мълчи".
Не, не върши работа. Никой не си признава, че няма какво да каже. Даже така: всеки е убеден, че има какво да каже. И отваряме учебниците да четем за чувството за значимост.
цитирай
14. анонимен - заядливо предновогодишно :-)
29.12.2011 14:31
Сега ще се заям предновогодишно :-). Нямат ясни мисли и послания, защото в учебното съдържание - от първи клас до края на докторантурите - НЕ Е заложено хората да се учат да изясняват първо за себе си, а после и да формулират ясно мислите си. Нито дори да мислят, впрочем. В учебното съдържание е заложено да усвояват някакъв контент, както се казва днес. Някакъв обем познания да си насипват в главите (или да им насипват, ако те доброволно не си го). Да си го утъпкват там и отгоре да насипват още следващата година. Прочее, не винаги хомо е сапиенс, и далеч не винаги количеството преминава в качество. Ей на, колко години първо мен ме учат, после аз някого уча, и до днес не разбрах защо, бе, защо трябва да се начукват в канчетата на хората сведения, които ги има във всички справочници, вместо да бъдат учени същите тези хора как да мислят на основата на тези и други сведения.
цитирай
15. kolchakova - За учебното съдържание и нас
30.12.2011 22:11
Ами всички сме учили по този начин. И всички не можем да мислим. Или не зависи само от учебното съдържание? Или... Е съвсем се обърках. Мога ли да мисля или да спирам да се мъча?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kolchakova
Категория: Туризъм
Прочетен: 1814865
Постинги: 457
Коментари: 1104
Гласове: 1493
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031