Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.02.2013 10:56 - Червената шапчица, Хамлет и интерпретиращият елит (или: МИЛОСТ за Шекспир!)
Автор: kolchakova Категория: Изкуство   
Прочетен: 2198 Коментари: 3 Гласове:
1

Последна промяна: 27.02.2013 11:26


Още навремето, млада и зелена, се чудех. Гледах детските предавания, изградени върху класически приказки. Много хитроумни интерпретации. Много остроумни. Много забавни. За кого? В една реалност, в която масово родителите не четат на децата си класическите приказки. Децата също не ги четат, първо, защото не могат да четат, после - защото пак не могат да четат (ама по друг начин). И кой оценява хитроумието, остроумието, забавността на интерпретаторите? И накрая, ако някое дете прочете Шарл Перо, казва: "Ама това не е така! Червената шапчица не казва това, вълкът не прави онова и накрая те се женят!".
И после тези деца порастват и биват заведени на театър (организирано от училище, защото учителката си казва, че така и така трябва да учат "Хамлет", така и така никой няма да го прочете, ами поне да го гледат).
И аз попадам на същото представление. Заедно с много-много като количество млади хора, не само ученици. Е голям смях падна на това представление. Браво на Явор Гърдев. Всички много се веселиха, забавляваха...
Само не разбрах защо. 
И вече два месеца се стискам да не споделям. Защото съм стара, консервативна, ретроградна, задръстена... Но все пак ми се ще да задам няколко въпроса...
Апропо, Калин Сърменов каза в едно интервю, че ще създаде традиция след постановката зрителите да могат да се срещат с актьорите. Много добре. А още по-добре - с режисьорите, защото аз лично имам нужда от голяяямо ограмотяване и осъвременяване.
Тука ще си запиша въпросите, та ако ми се отвори възможност да ги задам, да не се окаже, че съм ги забравила:
1. Тези рейнджърски облекла, автомати и каски какво идеха да ми споделят, което старовремските оръжия нямаше да могат? Или в смисъл, че тийнейджърите (защото "Хамлет" е безспорно пиеса за тийнейджъри, ама училищните програми сега не са ми тема), та тийновете иначе няма да разберат кви са тия на сцената?
2. Този Клавдий защо така трябваше да прилича в облеклото на Хитлер-скейтър?
3. Защо Офелия, независимо какви думи реди, в интонацията и звучи единствено: "Да ти еба майката, педераст мръсен /курво мръсна", а тя самата по-често прилича на надрусана десетокласничка?
4. Защо и Призракът, също с вид на десетокласник, дори съм готова да се закълна, че е десетокласник,  с крехкото тяло на момиче, крещи непрекъснато като истерична домакиня - майка на няколко непослушни деца?
5. И добре, ясно, че Хамлет не го разбира тоя свят, ама защо трябва да се премята десет минути гол по сцената и да петляви по пода мъжкото си достойнство? Наистина много съвременна ученическа хиперчувствителност, но все пак според Шекспир Хамлет отдавна е излязал от тази възраст. Всъщност, тук Шекспир няма никакво значение.
6. Тези отсечени движения на Полоний, сякаш някой невидим му бие крушета, целят да ме наведат на какви мисли?
7. Това може да се стори дребнавост, но много ми се ще с лист и молив да ми се обяснят странните анжамбемани, цезури, изкуствените синтактически, ритмически и (без)смислови паузи в патетичните декламации на младежите.

Държа да уточня - не се заяждам. Наистина искам да знам. Да се ограмотя. Защото критиките, които прочетох в интернет, не ме осветлиха.

Искам обаче да отбележа две неща. Подходих много ревниво към превода, защото добре познавам други три. И бързо трябваше да призная, че е отличен. Това много ме зарадва. Държа да кажа и че молитвата на Клавдий в изпълнение на М. Куркински е забележителна и открива нови хоризонти за размисъл.

След този спектакъл се върнах към една своя стара мечта. Дали не би било възможно, знам, че ще е много скъпо и икономически неоправдано, но ей така, заради "писанието", както би казал Томас Ман, някой театър, например Народният, веднъж месечно да играе класическа пиеса по класическия начин. Само веднъж месечно. Все пак и Шекспир, колкото и отдавна да е умрял, и Молиер, и Чехов - и те имат право на глас в съвремието ни. Много е важно какво мислят Явор Гърдев и Теди Москов, обаче няма ли все пак и малко милост за авторите на пиесите - да ги чуем и тях какво имат да кажат. Може би мислят някакви важни неща, за чието съществуване вече сме забравили, или дори не подозираме? 
Само веднъж месечно? Със онези декори. С онези гримове. С онова достойнство на актьорите. С онези гласове и онази дикция, която няма нищо общо с етажите, пълни с гимназисти. И с онази публика, която не е с дънки. А? 


Тагове:   Хамлет,


Гласувай:
1



1. mirko846 - Една вечер в Народния...
13.03.2013 13:19
Наскоро гледах "Полет над кукувиче гнездо" в Народния, донякъде.
Започвам с такова изречение съвсем съзнателно, а не за да се правя на интересен (не съм журналист). Гадна вечер беше, защото за пръв път ми се случва да не изгледам постановка докрая. Почувствах се излъган, неочаквано измамен и то в среда, която традиционно считам за братска, своя и близка.
За себе си твърдя, че макар и отдавна съм чел книгата, спомням си я досадно добре, от което вероятно и започнаха всичките ми беди. Защото явно режисьора А. Морфов беше изградил постановката си върху презумцията, че в залата би трябвало да има само 18-23 годишни младежи, на които някой герой от сцената като ревне "ЕБАСИ МАЙКАТА! Я СЕГА РАЗКАЖИ КОЙ ЕБА ЖЕНА ТИ!" те се напикават от удоволствие и започват да вият от възторг и да се превиват от смях. Не е сбъркал човека - точно така беше. Първо с разочарование си помислих, че съм попаднал сред групичка малки идиотки, които се смеят при всяка нецензурна реплика от сцената. После обаче, осъзнах, че целият театър е съставен от такива групички, които започваха да се смеят все по-активно с напредването на пиесата. Какво му е смешното над "Полет над кукувиче гнездо" се питах в началото и се опитвах да не чувам блажния, къдрав смях на младежта. Смешно им беше, когато главният герой се хващаше за оная си работа, смешно им беше когато главния герой псуваше и показваше средни пръсти, смешно им беше, когато някой от персонажите се отъркваше в задника на друг от персонажите. Смех - дето има една дума.
Аз, както казах и по-горе наивно смятах, че режисьора, макар и свободен творец, все пак е редно да се съобразява с идеята на автора на литературното произведение. Оказва се обаче, че режисьора се съобразява с таргет-групата си, а тя не е групата, към която като театрален зрител бих искал да принадлежа.
Това е групата на фолк-клубовете - видях го с очите си и го чух с ушите си. Лошо няма - ама защо трябваше това да става в залата на Народния, а не в някой фолк-клуб?
цитирай
2. mirko846 - Язък за добрите актьори
13.03.2013 15:58
Верно е, че добрия актьор вади от блатото повечето неща до които се докосне и им придава стойност не с друго, а единствено с играта си. Но пък - жалко за добрите актьори!
Дали е възможно режисьора да не е чел книгата?
Дали е възможно да я е чел и всъщност това, което е направил да е разбрал от нея? Предполагам че и я е чел и я е разбрал, ама пусто новаторство...и то като гъзарията - не мори, а мъчи!
цитирай
3. kolchakova - Какво да кажа, освен ДА?
13.03.2013 16:23
Дълги години отказвах да ходя на театър - откак гледах на Сфумато "Жули, Жан и Кристин", където някакви почти деца без грам жизнен опит играеха неща, за които изобщо не им стигаше акълът и компенсираха това с много крясъци в пространството. После направих изключение за "Ножица-трепач" и съжалих. Така че се концентрирах само върху моно спектаклите, защото там е много трудно да правиш извратени неща, особено когато актьорът сам си решава.
Морфов, както и другите, сто процента е чел и разбрал книгата, ама това ли да ти покаже. Той иска себе си да покаже. И да не забравяме, че критерият на министерството на културата е: влизат ли зрителите, спектакълът е хубав и театърът - също. Пък зрителите най-много ще влизат на голи хуйове засега. А на какво ще влизат после се плашим да мислим. То това е и най-важното - да не мислиш, а да се смееш. Да се смееш. Да се смеееееееешшшш.............
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kolchakova
Категория: Туризъм
Прочетен: 1814741
Постинги: 457
Коментари: 1104
Гласове: 1493
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031