Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.12.2012 16:26 - Няма да коментирам
Автор: kolchakova Категория: Политика   
Прочетен: 1761 Коментари: 0 Гласове:
3



Няма да коментирам това интервю на ВАНИНА СТОЯНОВА с Милена Дамянова, зам.-министър на образованието, публикувано във вестник "СЕГА"


- Г-жо Дамянова, какви са мотивите за въвеждане на задължителната предучилищна подготовка за 4-годишните?

- То е напълно в унисон с новата философия на закона, според която образованието се разглежда като цялостен процес на обучение, възпитание и социализация. Няма как едно дете, стоейки вкъщи, да придобие умения и навици да живее с околните, да работи в екип, да развива критическо мислене, няма как да се социализира. От друга страна, е важно тези деца да се научат, че когато живееш в обществото, има правила, които трябва да се спазват. Това ще ги научи и на дисциплина. Може би думичката "задължително" е тази, която дразни родителите, но трябва да имаме предвид, че и сега близо 80% от 4-годишните посещават детска градина. Така че "задължително" означава целенасочени мерки и усилия именно към тези 20% необхванати, означава и по-голям ангажимент от страна на общините, означава по-голямо финансиране от държавата.

- Защо не се дава право на избор на родителите? Законът отново не регламентира родителските кооперативи.

- Не е вярно, че няма алтернативни форми. Новият закон позволява една детска градина да организира и полудневни групи. Дали сме възможност за почасови и сезонни занимания, има различни форми, в които тези деца могат да се включат в предучилищното образование. Мисля, че родителите дължат това на своите деца, защото едно дете, което в днешни дни е на 4 години, се различава много повече от едно дете, което преди 10 години е било на 4 години. Естествената среда за неговото развитие е сред неговите връстници. Що се отнася до родителските кооперативи - те няма как да съществуват под тази форма, под която родителите си я представят. Кой гарантира, че в апартаментите, в които се отглеждат децата, са спазени абсолютно всички хигиенни условия на здравната инспекция? Ако се случи инцидент, кой носи отговорността? Кой гарантира качеството на образованието на децата? Как се проверява дейността им? Логично ли е да поставяме към общините и частните детски градини високи изисквания, а в същото време да разрешим провеждането на задължително предучилищно образование в кооперативи при различни условия и занижени изисквания?

- Никой не говори за занижени изисквания. Родителите искат най-доброто за своите деца.

- Няма проблем, ако родителите искат да си открият частна детска градина или да направят филиал към частна детска градина и да сключат договор с нея.

- Аз съм квалифициран педагог, какво ми пречи да обучавам детето си вкъщи?

- Защото това означава признаване на домашното образование, което ние изключваме категорично като възможност поради първия аргумент, който изтъкнах - за социализацията и възможността децата да растат и да се образоват заедно със своите връстници. Да, ако един родител е квалифициран специалист, със сигурност ще може да обучи детето си. Но ние говорим за съвкупност от знания, умения и отношения, говорим за създаване на нагласа за екипност, това няма как да се получи вкъщи, когато детето е само с родителите си. Тези умения се изграждат в група, чрез игра, те се изграждат в контактите с другите деца, което вкъщи няма как да се получи.

- Какво предвижда законът за родителите, които не дадат детето си на 4 г. в детска градина?

- Предвижда глоби, както и досега, но нашият екип е на мнение, че глобите и санкциите са крайна мярка. Глобите няма да решат проблема. Да, родителят ще си плати 50 или 100 лв. примерно и ще продължи да обучава детето си вкъщи. Това не е целта. Целта е да мотивираме и самите родители. Не казвам, че един родител не може да си гледа детето. Напротив, ролята на родителя е много важна, основополагаща, но детето има нужда да бъде в среда от деца на неговата възраст.

- Как ще мотивирате един родител, чието дете е 328-о в списъка на чакащите за детска градина и в най-добрия случай ще се добере до група с 31 деца? Какво качество се предлага в този случай?

- Това не е само проблем на образователната система. Демографските проблеми и вътрешната миграция на родителите не са проблем само на образователната система. Но точно заради съществуващите в момента дефицити е даден и този преходен период (бел. авт. - до учебната 2016/2017 г.).


Практически имам какво да кажа по всяка от горните думи. Но няма да го направя!!! НЕ! Ще замълча!!!



Тагове:   МОМН,


Гласувай:
3
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kolchakova
Категория: Туризъм
Прочетен: 1449379
Постинги: 442
Коментари: 1055
Гласове: 1425
Архив
Календар
«  Юни, 2021  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930